Начало Рали Копецки: Новата Шкода е по-добра по отношение на двигателя и окачването

Копецки: Новата Шкода е по-добра по отношение на двигателя и окачването

Какъв шофьор е Ян Копецки извън съзтезанията?

381
0

Ян Копецки е добре познато лице в световните ралита. Европейски рали шампион, многократен национален шампион на Чехия, а за изминалия сезон записа и най-големия си успех – шампион във WRC2 за Шкода, с навигатор Павел Дреслер. Той изпревари с 32 точки съотборника си Понтус Тидеманд и с 53 Кале Рованпера. Ян започва да се състезава с картинг, а когато преминава в ралитата и печели надпревари, още няма шофьорска книжка. На 19 г. печели първия си голям шампионат в страната си – купа Шкода Октавия (2001 г.).

Следват 2 титли на Чехия, преди да дойде европейският триумф през 2013 г. с Шкода Фабия Супер 2000. Следва титла в рали шампионата на Азия-Пасифик на следващата година, последвано от нови 3 титли в Чехия в периода 2015-2017 г. Между 2002 и 2007 г. кара във WRC и най-доброто му класиране е пето място в Испания, без да е бил част от големите отбори.

С Копецки се срещаме по време на официалното представяне на обновената Фабия R5 в Прага и той е така любезен да отговори на въпросите на ClubS1.

– Ян, уверен ли си, че ще можеш да спечелиш титлата с тази кола (представената нова версия) и през следващата година?

– Не знам. Ще видим, зависи и от това в колко състезания ще участваме. Очакваме потвърждение за това. Надявам се да участваме в достатъчно състезания, за да можем да спечелим титлата отново.

– Каква ти е целта за следващия сезон?

– Личната ми цел е да стана отново шампион.

– Колко труден съперник е Кале? В края на този сезон спечели 2 състезания и беше най-бързият.

– Познавам го добре. Той е много зрял за годините си. Има нужната подкрепа от тима зад гърба си. А може да я използва, което е най-голямото му предимство. Дали ще бъде основният ми съперник за 2019 г.? Ще видим. Много зависи от това в кои състезания точно ще участваме.

– Какви са разликите между новата Фабия и тази от 2018 г.?

– Има някои разлики в дизайна. Надявам се, че новата кола ще е по-бърза. Работихме много здраво по нея. Опитахме се да я подобрим във всеки един детайл. Смятам, че ще е по-добра по отношение на двигателя, окачването, управляемостта.

– Имаш ли амбиции да караш във WRC отново в следващите години?

– Не, аз съм пилот на Шкода и ние имаме договор за WRC2. Всеки мечтае да кара във WRC, но това е свързано с огромни инвестиции.

– Каква кола управляваш извън пистата и каква ти беше първата такава?

– Първата ми серийна кола беше Шкода Фелиция. Сега, след много години, имам отново Шкода, разбира се – Октавия RS 245. Рали автомобилът ми и личният ми такъв са винаги прецизно почистени, без значение колко кал и прах има по тях. Обожавам да се грижа за колите си. Никога не бих закарал автомобила си на автомивка, защото ще се притеснявам да не го издраскат. Аз имам лична връзка с колите си.

– Какви са хобитата ти извън пистата?

– Всъщност нямам много свободно време. Но обичам различни видове спортове и ако имам възможност, практикувам тенис, скуош, ски.

– А какъв шофьор си извън състезателните отсечки?

– Спокоен шофьор съм. Никога не бих допуснал да ми бъде отнета шофьорската книжка заради някоя глупост на пътя и да не мога да практикувам любимия ми спорт.

В края на разговора ни Копецки споделя, че в ранните си години от кариерата винаги закарвал своите приятели на дискотека, а след като ги остави там, карал из тъмни гористи пътища със завои из Чехия. Няколко часа по-късно се връщал да прибере компанията. Явно тази отдаденост и лишения са му помогнали да стане един от водещите рали пилоти в света.

Специален материал за посещението ни в централата на Шкода Моторспорт в Млада Болеслав четете в брой 222 на списание ClubS1