Начало Тест драйв Опел в офанзива и с Грандленд X

Опел в офанзива и с Грандленд X

738
0
Opel GrandLand

С гама от три напълно нови модела от типа SUV Опел има амбицията да заеме все по-добри позиции на увеличаващия се пазар за този тип автомобили. Прогнозите на компанията са до 2024 г. те да заемат 14% от продажбите й – при 7% за миналата 2016 г.

Клиентите наистина все по-често желаят точно този тип коли и ето че след по-малкия Кросленд Х с дължина 4,21 м новото поколение Мокка Х (4,28 м) на пазара тази есен вече е и Грандленд Х (4,48). Той бе представен първо на автомобилния салон във Франкфурт, а след това и с тест за медиите в Дармщад. Мястото съвсем не бе избрано случайно, защото градът е „най-дигиталният” в Европа. Това е европейският Хюстън, откъдето се управляват голяма част от спътниците и оперират над 30 високотехнологични компании. 40 000 са студентите в града, чието население е 160 000 човека и в немалка степен именно в места като Дармщад се продават доста от този тип модерни автомобили.

Със стартова цена от 38 335 лв. Грандленд X e отличен представител на своя вид, защото разполага с 5 удобни места и модерна техника.

Веднага се опитвам обаче да го отлича от останалите продукти, които вече съвсем не са малко в средния SUV клас. На практика това е един от първите продукти след сливането с PSA и съм много любопитен да открия на какво залага и вероятно ще залага Опел, при положение че споделя голяма част от техниката. Отговорите сякаш идват един след друг. Започва се от дизайна. Той е с новите, много добре приети черти на марката. Следва обзавеждането, пак с типичен дизайн за марката и много важни технологии, като седалките например, които могат да се изберат със сертифицирания  от AGR (Германско дружество за здрави гърбове) дизайн. Те могат да са с отопление, както и воланът. Няма как да не бъдат отбелязани още и други „детайли” – като адаптивните предни светлини (AFL) LED, със 7 функции за завой, асистент за дългите светлини и автоматично нивелиране, и осигуряват оптимално осветяване на пътя във всякакви ситуации. Колата се предлага със система за предупреждение за опасност от удар отпред с автоматично аварийно спиране и разпознаване на пешеходци, предупреждение за умора на водача, асистент за паркиране и камера с 360° обзор. В оборудването са още базираните на камерите системи за предупреждение при напускане на лентата, разпознаване на пътните знаци, интелигентен темпомат, асистент за потегляне по наклон, Radio R 4.0 с Bluetooth hands-free телефонна съвместимост, климатична система с филтър за частици и миризми. Системата за свръзка и търсене на помощ от всякакъв тип Opel OnStar е стандарт от ниво на оборудване Edition.

Отново, внимателно анализирайки пазара, на който 50% от продажбите в сегмента са на коли с двигатели около 1,3 литра, Опел са интегрирали в  новия Грандленд Х напълно алуминиевия 1,2 Turbo бензинов мотор с директно впръскване и 130 к.с. Не бих казал, че те са много осезаеми, както и максималният въртящ момент от 230 Нм при 1750 об/мин, но разходът наистина излиза и на бордния компютър около 5 на 100. Дизеловият вариант е 1,6 със 120 к.с. и 300 Нм, пак 1750 об/мин, който всъщност се усеща по-потентен, пак с разход около 5 на 100. И двата двигателя се комбинират с модерни шестстепенни автоматични трансмисии и разполагат стандартно със Start/Stop система. В близко бъдеще ще има и по-силен дизелов мотор, както и осемстепенна автоматична предавателна кутия.

На пътя обаче колата е приятна, тиха. Времето в деня на теста не е постоянно, вали и спира, и точно в тези условия се проявява най-ясно и връзката с французите. Грандленд X e типичен модерен кросоувър, който не е 4×4, но моделът се предлага с електронната система IntelliGrip, която осигурява добро ниво на сцепление в различни пътни ситуации. Има 5 режима на работа. Системата адаптира разпределението на въртящия момент към предните колела, позволява пробуксуване на гумите, в случай че това е нужно, а при наличие на автоматична трансмисия настройва точките на превключване, както и алгоритъма на реакция на двигателя при подаване на газ. Всичко това позволява постигане на максимално сцепление и стабилна управляемост, независимо дали е дъжд, сняг или е сухо.

Накрая обръщам внимание и на още един елемент, който е важен за такъв тип автомобил – багажника. Стандартният му обем е 514 литра, които могат да станат 1652 и да се открие място за много различни неща, като оборудване за катерене например, което става също все по-популярно в градове като Дармщад.

Тестът е публикуван в брой 210 | Ноември 2017