Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Раждането на победителя

Раждането на победителя

62
0

От Иван Георгиев
Снимки: Пресслужба Ситроен

Барселона, Испания, пролетта на 2001 г. Ситроен Ксара WRC дебютира в световния рали шампионат. Интересът е голям, но малцина очакват автомобилът и екипът да се намесят в борбата за победата. Хесус Пурас и Филип Бугалски обаче повеждат в класирането, преди да бъдат сполетени от технически проблеми. Четири състезания по-късно, в Корсика, Пурас донесе първата победа на Ситроен при завръщането на френската компания в световния шампионат. Само с това състезание фирмата задмина всичките си дотогавашни успехи.
Оттогава насам бегачката на френската компания продължава да жъне успехи. В първия си пълен сезон в първенството на планетата – през 2003 г. Ситроен Спорт спечели титлата при конструкторите, а звездата на тима Себастиен Льоб бе претендент за короната при пилотите до последното състезание. След първите две победи на тандема в началото на шампионата 2004 г., Монте Карло и Швеция, решихме в паузата до Мексико да обърнем специално внимание на явлението Ситроен в световните ралита.
Спортният департамент на Ситроен започва работа по Ксара WRC през 1998 г. Колата е официално представена през май следващата година. Малко по-късно обаче състезателното й бъдеще е поставено на карта, след като шефовете в концерна ПСА решават да спрат проекта. Проблемът идва от факта, че големите босове не са убедени, че трябва да харчат пари за два заводски тима в световния рали шампионат, издържани от компании, на които те са собственици – Пежо и Ситроен. По това време Пежо вече е напуснал Формула 1, а 206 WRC бързо набира скорост. Допълнително притеснение е разсъждението как ще приемат купувачите откритата битка между две марки, които имат един и същ собственик.
ФИА допълнително утежнява ситуацията, като притиска автомобилните производители, участващи в световния рали шампионат, да гарантират, че имат дългосрочни планове в този спорт.

Въпреки негативната тенденция шефът на Ситроен Спорт Ги Фреклен не се отказва и успява да уговори френската федерация по автомобилен спорт да учреди нов клас в националния шампионат, в който да се състезава прототипът на Ксара WRC – Т4.

Така през 2000 г. срещу сравнително ниски разходи Ситроен Спорт събира ценна информация за …………