Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Сагата с дифузьорите

Сагата с дифузьорите

80
0
Кристиан Хорнер,Мартин Уитмарш

След всички коментари и динамиката на развитие на темата през последните дни стана почти задължително отново да й обърнем внимание. Да добавим информация, с която, надявам се, ще дооформим общата представа за това, което се случи и ще се случва в голямата техническа игра тази година.

Когато Светла ми се обади от пресцентъра на Силвърстоун да ми каже бързо да прочета току-що завършилата пресконференция с шефовете на екипи в петък и проследих диалога им, направо не можах да повярвам на очите си.

Станаха ясни много любопитни детайли от така коментираната тема за ограничаването но дифузьорите.

Преди уикенда уж трябваше да влезе в сила забраната за отваряне на дроселовата клапа на моторите на повече от 10% при отнемане на газ. Но изведнъж се оказа, че в хода на първата свободна тренировка в Макларън разбрали, че Рено са получили разрешение да отварят дросела си не на 10, а на 50%, с което влиянието на ограничението силно се намалява.

В иначе възпитана езикова форма Мартин Уитмарш извади на бял свят доста вътрешна информация като тази, че буквално в последните часове техническите комисари на ФИА са изтълкували правилата доста „обтекаемо“ и са позволили, от съображения за сигурност това допълнително отваряне. Така практически се запазваше почти целият процес на обдухване на дифузьорите при Ред Бул, Рено и Лотус. Потокът от дроселовата клапа вървеше към цилиндрите, преминаваше през тях, сгъстяваше се и излизаше през изпускателните клапани, дори и без пилотът да докосва педала на газта. Чисто физически наистина така двигателят се охлажда вътрешно и се разтоварва в работата си като моторна спирачка.

Според Кристиан Хорнер всичко това е напълно адекватно тълкуване на правилата спрямо облекченията, които пък по-рано през седмицата били получили Мерцедес.

Пак под формата на „тълкуване“ на правилата от гледна точка съображения за сигурност Мерцедес бяха получили одобрение да впръскват гориво при спиране, въпреки че пилотът не натиска педала на газта. При тях дроселовата клапа наистина остава на 10% при махането на крака му от педала, но пък електрониката впръсква гориво и го запалва. С две думи – има си горене и газовете излизат горещи, за да обдухат дифузьора.

Тук с горенето още повече се намалява действието на двигателя като моторна спирачка при свалянето на предавките в процеса на спиране и затова формулировката при Мерцедес бе overrun.

Това, че моторът не се ползва като спирачка, всъщност също бе използвано като позитив, при който по-ефективно работи KERS, а и балансът на спирачната система е по-постоянен.

Хорнер заяви директно, че Рено са поискали промяна, след като всички са се съгласили да се позволи на Мерцедес да впръскват гориво в дните преди Гран при на Великобритания и смята, че действието при тях е адекватно на това при съперниците.

Уитмарш обаче каза, че това не е вярно и студеното обдухване при съперниците носи поне 30-40 пункта повече аеродинимично притискане.

Стана така в следващите часове обаче, че Рено бяха ограничени в отварянето на дроселовата клапа на 10%, а Мерцедес останаха свободни да впръскват гориво и в процеса на спиране и това имаше своя принос за информациите към Хамилтън в края на състезанието, защото всичко ставаше набързо!

Трябва да се отбележи още и това, че Чарли Уайтинг и ФИА се поставиха в ужасна ситуация, защото за тези дифузьори не се говореше нищо през последните 2 години и както каза Уитмарш, тимът му си направи колата около обдухването им за 2011 г., а изведнъж на някой му светна, че те са аеродинамични устройства! Сега вече е ясно, че за да се нанесат промени в правилата трябва единодушно съгласие по силата на действащия договор Конкорд, а това е много трудно. Все пак Уитмарш демонстрира кооперативност и пръв предложи от следващия уикенд в Германия всички да се върнат към правилата от Валенсия. Там единственото ограничение бе да няма драматична промяна в режимите на работа в събота и неделя, иначе всеки си отваря колкото иска и впръсква когато поиска.

Ред Бул бяха съгласни, но този път Ферари се противопоставиха, защото при тях системата е най-балансирана и ограничението на 10% и впръскването засяга повече съперниците им. При Ферари има горещо обдухване, но не чак толкова решаващо колкото е при Макларън, които не случайно използваха титан за дифузьорите в последните месеци. На Силвърстоун впрочем и Мерцедес бяха с нови материали в задната част и ауспуси върху тях.

В неделя преди старта Ферари и партньорите им Заубер уж бяха склонени да се върнат всички към правилата от Валенсия, но окончателното решение бе отложено за тази или следващата седмица. Така Скудерията се оказва в добра позиция, защото дори и във вариант „Валенсия“ може да потърси последните тълкувания в правилата, които да са и удобни и с които да се съгласят от Мерцедес и Рено, за да запазят пък своите добри решения.